Filiala Județeană Tulcea a ACoR nu execută prestări de servicii, ci activități de cooperare, pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege, ale autorităţilor administraţiei publice locale. Cooperarea, realizată prin acorduri de cooperare și nu prin „protocoale de asociere” este posibilă doar la nivelul structurilor judeţene cu personalitate juridică ale structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică, respectiv conform art. 24 alin. (11) – (13) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu prevederile Ordinului ministrului administrației și internelor și ministrului finanțelor publice nr.232/2477/2010 privind aprobarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea şi exercitarea unor activităţi în scopul realizării unor atribuţii stabilite prin lege autorităţilor administraţiei publice locale. Cooperarea se poate aplica în orice domeniu, inclusiv în ceea ce privește contabilitatea instituțiilor publice locale, constituind opțiunea exclusivă a autorităților administrației publice locale, pe fond, această modalitate neputând fi asimilată organizării și conducerii contabilității pe bază de contracte de prestări de servicii, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. În același mod se exercită și cooperarea pentru audit public intern, această modalitate neputând fi asimilată organizării auditului financiar pe bază de contracte de prestări de servicii, încheiate cu persoane fizice sau juridice membre ale Camerei Auditorilor Financiari din România.
În concluzie, cooperarea nu înseamnă externalizarea unui serviciu public sau prestare de servicii, ci este similară cu realizarea atribuțiilor prin compartimentele de resort din aparatul de specialitate al primarului.
O serie de acte normative au condus la apariția cooperării, specifică numai instituțiilor publice locale, în cazul nostru, comunelor, introdusă la nivel de lege organică în anul 2010, ulterior la ceea ce era reglementat prin Legea contabilității nr. 82/1991:
I. Extras din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997:
Articolul 4 paragraful 2: „Autorităților administrației publice locale le este recunoscută, în cadrul legii, capacitatea deplină de a-și exercita inițiativa în toate domeniile ce nu sunt excluse din cadrul competențelor lor sau care nu sunt atribuite unei alte autorități.”
Articolul 6 paragraful 1: „Fără a aduce atingere dispozițiilor generale prevăzute de lege, autoritățile administrației publice locale trebuie să poată stabili, ele însele, structurile lor administrative interne, în vederea adaptării acestora la nevoile lor specifice și asigurării unei gestiuni eficiente.”
Articolul 8 paragraful 2 teza 1: „Orice control administrativ asupra activității autorităților administrației publice locale nu trebuie să privească, în mod normal, decât asigurarea respectării legalității și a principiilor constituționale.”
Articolul 10 paragrafele 1 și 2:
„1. Autoritățile administrației publice locale au dreptul, în exercitarea competențelor lor, de a coopera și de a se asocia, în condițiile legii, cu alte autorități ale administrației publice locale, pentru realizarea de sarcini de interes comun.
2.Dreptul autorităților administrației publice locale de a adera la o asociație pentru protecția și promovarea intereselor lor comune și acela de a adera la o asociație internațională de autorități administrative publice locale trebuie să fie recunoscut în fiecare stat.”
Articolul 11: „Autoritățile administrației publice locale trebuie să dispună de dreptul de a se adresa instanțelor judecătorești, în scopul asigurării liberului exercițiu al competențelor lor și al respectului principiilor de autonomie locală care sunt prevăzute de Constituție sau de legislația internă.”
II.Extras din Constituția României, republicată:
Art. 20 alin. (1): „Administrația publică din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale și deconcentrării serviciilor publice.”
Art. 121 alin. (1) și (2):
„(1) Autoritățile administrației publice, prin care se realizează autonomia locală în comune și în orașe, sunt consiliile locale alese și primarii aleși, în condițiile legii.
(2) Consiliile locale și primarii funcționează, în condițiile legii, ca autorități administrative autonome și rezolvă treburile publice din comune și din orașe.”
III. Extras din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
Art. 11 alin. (4): „Pentru protecția și promovarea intereselor lor comune, unitățile administrativ-teritoriale au dreptul de a adera la asociații naționale și internaționale, în condițiile legii.”
IV.Extras din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare:
Art. 24. – (1) Controlul financiar preventiv propriu și auditul public intern se exercită asupra tuturor operațiunilor care afectează fondurile publice locale și/sau patrimoniul public și privat și sunt exercitate conform reglementărilor legale în domeniu.
(11) Instituțiile publice locale, inclusiv cele prevăzute la art. 54 alin. (7), precum și cele care nu dispun de resurse financiare suficiente pentru asigurarea integrală a cheltuielilor secțiunii de funcționare cooperează pentru organizarea și exercitarea unor activități în scopul realizării unor atribuții stabilite prin lege autorităților administrației publice locale, cu precădere în domeniile ce privesc activitățile de control, audit, inspecție, pe principii de eficiență, eficacitate și economicitate, la nivelul structurilor județene cu personalitate juridică2 ale structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale recunoscute ca fiind de utilitate publică3 sau prin asociații de dezvoltare intercomunitară înființate potrivit legii.
(12) Activitățile prevăzute la alin. (11) se organizează și se exercită în baza hotărârilor consiliilor locale interesate prin care se aprobă acordurile de cooperare, care cuprind:
- a) părțile semnatare;
- b) obiectul acordului de cooperare;
- c) drepturile și obligațiile părților în organizarea și exercitarea activității respective, inclusiv cele financiare;
- d) atribuțiile exercitate;
- e) durata și desființarea acordului de cooperare;
- f) alte clauze;
- g) dispoziții finale.
(13) Prin ordin comun al ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice se stabilește modelul-cadru al acordului de cooperare.”
V. Extras din Ordinul comun al ministrului administrației și internelor și al ministrului finanțelor publice nr. 232/2.477/2010 privind aprobarea modelului-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea și exercitarea unor activități în scopul realizării unor atribuții stabilite prin lege autorităților administrației publice locale:
„Art. 1. – (1) Se aprobă modelul-cadru al Acordului de cooperare pentru organizarea și exercitarea unor activități în scopul realizării unor atribuții stabilite prin lege autorităților administrației publice locale, prevăzut în anexa ce face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Prin adaptarea în mod corespunzător, modelul-cadru prevăzut în anexă poate fi utilizat pentru orice activitate care urmează a fi organizată și exercitată prin cooperare între instituțiile publice locale.
Art. 2. – Opțiunea pentru organizarea și exercitarea unor activități în scopul realizării unor atribuții stabilite prin lege autorităților administrației publice locale, prin acorduri de cooperare, revine în exclusivitate autorităților administrației publice locale și trebuie să aibă la bază principiile de eficiență, eficacitate și economicitate coroborate cu principiul autonomiei locale.”
VI. Hotărârea Guvernului nr. 156/2008 privind recunoașterea Asociației Comunelor din România ca fiind de utilitate publică:
„Articol unic. – Se recunoaște Asociația Comunelor din România, persoană juridică de drept privat, fără scop patrimonial, cu sediul în comuna Vulcana-Băi, județul Dâmbovița, str. Vlad Țepeș nr. 18, ca fiind de utilitate publică.”
FOARTE IMPORTANT: 1 Asociația Comunelor din România, în cazul unităților administrativ-teritoriale care au statutul de comună.
2 Filiala Județeană …………* a Asociației Comunelor din România; * în locul punctelor se înscrie denumirea județului.
3 Asociația Comunelor din România, fiind singura structură căreia i-a fost recunoscută utilitatea publică prin Hotărârea Guvernului nr. 156/2008.
Nr.crt | Acorduri de cooperare | Număr de salariați | Comune beneficiare |
1 | Acordul de cooperare privind organizarea și exercitarea activității de audit public intern nr.13 din 3.05.2011 | 10 | Luncavița, Beștepe, Carcaliu, Casimcea, Ceamurlia de Jos, Valea Teilor, Cerna, Frecăței, Grindu, Hamcearca, Mihai Bravu, Mihail Kogălniceanu, Niculițel, Nufăru, Pardina, Sarichioi, Slava Cercheză, Dorobanțu, Horia, Greci, Chilia Veche, Somova, Ceatalchioi, Peceneaga, Maliuc, C.A Rosetti, Baia, Topolog, Stejaru,Văcăreni,Valea Nucarilor |
2 | Acordul de cooperare privind organizarea și desfășurarea activității de contabilitate nr.78 din 12.10.2011 | 8 | Niculițel, Sarichioi, Dorobanțu, Peceneaga, Somova, Dăeni, Luncavița, Pardina, Maliuc, Beștepe, Frecăței, Valea Nucarilor, Chilia Veche, Ceatalchioi, IC Brătianu |
3 | Acordul de cooperare privind organizarea şi exercitarea activității de amenajare a teritoriului şi urbanismului nr.31 din 2.04.2012 | 2 | Smîrdan, Văcăreni, Frecăței, Jijila, Maliuc, Somova, Carcaliu, Greci. |
4 | Acordul de cooperare privind organizarea și exercitarea acțiunilor și activităților Departamentului Administrativ prin care se asigură satisfacerea nevoilor de utilitate și interes public general al comunelor semnatare nr. 161 din 9.11.2012 | 113 | Cerna, Sarichioi, Văcăreni, Niculițel, Peceneaga, Jijila, Pardina, Frecăței, Maliuc, Slava Cercheză, Luncavița, Valea Teilor, Dăeni, Somova, Ceatalchioi, Smîrdan, Valea Nucarilor, Chilia Veche,Grindu Jurilovca,I.C.Brătianu, Casimcea. |
5 | Acordul de cooperare privind organizarea şi exercitarea acțiunilor și activităților Departamentului pentru registrul agricol, cadastru agricultură și activități sanitar veterinare nr.55 din 3.02.2014 | 3 | Beștepe, Luncavița, Chilia, IC Brătianu |