
Cursa pentru P.N.D.L., pe ultima sută de metri

Luni, 9 octombrie, la sediul Instituției Prefectului Tulcea a avut loc o şedinţă de lucru, tema discuțiilor fiind identificarea celor mai bune soluții de urgentare a procedurilor de obținere a avizelor și acordurilor necesare depunerii cererilor de finanțare pentru proiecte de investiții la nivelul administrației publice locale.
Primarul comunei Jurilovca, Eugen Ion (președinte al Asociației Comunelor din României, fililala Tulcea), și președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu, alături de prefectul Lucian Furdui au discutat cu reprezentanți ai Enel, Agenția de Protecția Mediului, Direcția de Sănătate Publică etc., despre posibilitatea urgentării emiterii avizelor aferente unor Proiecte finanțate cu fonduri europene sau guvernamentale.
Mai exact, avem sume pre-alocate pentru aproximativ 150 de proiecte prin PNDL (Programul Național de Dezvoltare Locală), avem oportunități extraordinare de a atrage fonduri europene, avem termene extrem de clare și avem un risc major: de a pierde finanțările pentru că nu am reușit să aducem, la timp, toate documentele necesare. Iar aici problema apare la termenele destul de laxe pentru emiterea unor anumite avize necesare acestor proiecte.
„Trebuie să găsim, împreună, o soluție pentru a aduce la un minim legal termenele de emitere a unor avize. Trebuie să fim uniți, să înțelegem că luptăm cu toții pentru aceeași cauză, aceea de a dezvolta județul prin investiții europene sau guvernamentale, astfel că trebuie să avem grijă să ne ajutăm reciproc în vederea accesării unei sume cât mai mari, de 100% din fondurile ce ne sunt alocate. Pentru PNDL, spre exemplu, termenul limită de depunere a documentațiilor este la finalul acestei luni, iar multe dintre primăriile tulcene nu au reușit, încă, să primească avizele necesare”, a transmis președintele Consiliului Județean Tulcea, Horia Teodorescu.
Domnia sa a discutat despre faptul că oportunitatea deschisă pe PNDL pentru județul Tulcea poate duce la o dezvoltare reală a acestui colț al țării. „Nu cred că ne vom întâlni prea curând cu o astfel de posibilitate de finanțare, iar primăriile nu trebuie să piardă această șansă extraordinară acordată, în această perioadă, de Guvernul României“, a mai spus președintele Consiliul Județean Tulcea.
Şedinţa de la Instituţia Prefectului a fost iniţiată de ACoR Tulcea , în urma solicitărilor unităţilor administrativ –teritoriale membre.
“ În urma solicitărilor din partea colegilor mei, referitoare la importanţa dezvoltării judeţului nostru, am considerat că este necesară o întâlnire cu factorii de decizie instituţionali pentru a încerca împreună să găsim soluţii pentru eliberarea avizelor, autorizaţiilor, acordurilor, în aşa fel încât să demarăm sau să accesăm proiectele din fonduri naţionale. Astăzi, de exemplu, oportunitatea întâlnirii a fost dată de faptul că, până pe 30 octombrie a.c., toate u.a.t.-urile care au primit în prima fază ordin de ministru pentru aprobarea investiţiilor în comuna respectivă trebuie să depună o documentaţie. La această documentaţie discutăm strict de avize din partea tuturor instituţiilor implicate, iar aici pot enumera O.C.P.I., Agenţia de Mediu, D.S.V.S.A., D.S.P., Drumuri Naţionale sau Drumuri Judeţene.
Am avut o discuţie telefonică, acum câteva zile, cu domnul prefect, propunându-i să conducă această întâlnire printr-o adresă emisă de ACoR. Salut prezenţa domnului preşedinte al Consiliului Judeţean, Horia Teodorescu. Aceasta înseamnă că toţi factorii de decizie tulceni dau maximă importanţă investiţiilor din judeţ.
Întotdeauna este loc şi de mai bine, dar, în general, colegii depun eforturi semnificative pentru absorbţia acestor fonduri. În anumite situaţii, totuşi, lucrurile nu intră pe un făgaş favorabil pentru noi, ţinând cont că proiectanţii, la rândul lor, sunt foarte aglomeraţi, de unde vin şi problemele cu depunerea documentaţiilor. Încercăm să rezolvăm problemele în timp util – despre asta discutăm. Precizez de la început că noi nu cerem niciodată ca o instituţie a statului să încalce legea, ci doar să se găsească soluţiile cele mai rapide pentru eliberarea documentelor şi prioritizarea în funcţie de termenele impuse nouă.
În urma discuţiilor de azi am luat decizia să le propun colegilor lunea viitoare o întâlnire ACoR, şedinţă în care să vorbim punctual, fiecare unitate administrativ – teritorială urmând să comunice stadiul în care se află la avizare proiectele sale. Desigur, vor fi invitaţi şi reprezentanţii serviciilor deconcentrate implicate în acest proces. Încercăm să centralizăm şi, evident, să soluţionăm urgent problemele cu care se confruntă comunele.” a declarat preşedintele ACoR, Eugen Ion.